Článek – Využití digitálních technologií ve výuce matematiky
Stejně jak se digitální technologie prolínají našimi životy, tak prostupují v posledních dekádách výukou a vzděláváním napříč obory. Míra jejich zastoupení a užitečnosti při osvojování dovedností vázajících se k jednotlivým předmětům bývá ovlivněna různými faktory. Od nedostatečné materiální vybavenosti v raných obdobích až například po slabé digitální povědomí hlavních aktérů vzdělávacího procesu. V současnosti jsou již digitální technologie nedílnou součástí výuky. Tento článek si klade za cíl seznámit učitele matematiky s oblastmi či procesy v rámci výuky, kdy jsou digitální technologie nejčastěji využívány a napomáhají žákům k získání matematických dovedností nebo ulehčují pedagogickou činnost učitelům.
– https://clanky.rvp.cz/clanek/23028/VYUZITI-DIGITALNICH-TECHNOLOGII-VE-VYUCE-MATEMATIKY-.html
Zajímavé odkazy ze setkání “matikářů” dne 3.2.2022
https://www.proskoly.cz/matematika
http://home.pf.jcu.cz/~math4all/uvod-ucitel.php
Zajímavé odkazy ze setkání “matikářů” dne 6.5.2021
Hry do hodiny matematiky – Souřadnicová bitva
stručný návod:
Děti hrají ve dvojicích. První hráč dvakrát hodí desetistěnnou kostkou. Tato dvě čísla určují souřadnice bodu, který první hráč vyznačí svým předem určeným symbolem do soustavy souřadnic v pravé části listu a zapíše do své tabulky v dolní části listu.
Pak hraje druhý hráč stejným způsobem atd. Vyhrává ten, kdo první získá čtyři symboly v jedné řadě.
Do hry lze zařadit volné tahy, kdy si hráči nemusí souřadnice losovat, ale mohou si vybrat bod tak, aby zvýšili svou naději na výhru.
Losování lze provést i jinými způsoby, např. pomocí “káči” vyrobené ze čtvrtky a špejle. Bohužel je obtížné vyrobit ji tak, aby byla správně vyvážená a losovala spravedlivě.
****
Zajímavé odkazy ze setkání “matikářů” ze dne 14.3.2021
https://scratch.mit.edu/projects/471857136/fullscreen/ – geometrie on line v programu Scratch
tip na knihu –Matematická cvičení s diferencovaným zadáním pro 6.–9. r. ZŠ –
Cvičení jsou rozdělena podle jednotlivých ročníků a tematických celků do písemných prací. Každá z nich je je vypracována ve čtyřech variantách obtížnosti (od nejjednoduššího zadání pro nejslabší žáky až po náročná zadání, eventuálně rozšiřující učivo, pro nadané žáky). Písemné práce jsou určeny především k procvičování daného učiva různými formami (samostatná práce, skupinová práce, řešení u tabule). Písemné práce jsou různě náročné na čas, u nejdelších je předpoklad 15 – 20 minut. V závěru sbírky je uvedeno řešení všech příkladů.
- Podtitul: pro 6. – 9. ročník ZŠ
- Autor: E. Kučinová
- Rok vydání: 2004
- Vazba: Brožovaná bez přebalu lesklá
- ISBN: 80-7235-259-8
- Počet stran: 104
Zajímavé odkazy ze setkání “matikářů” ze dne 17.2.2021
https://orgpad.com/ – tvorba myšlenkových map
https://vocaroo.com/ -hlasové zprávy pro žáky, lze sdílet do učebny…
https://www.tybrdo.cz/informatika/prestante-psat-komentare-radeji-je-zakum-namluvte-je-rychlejsi – nahrávání zpráv pro žáky
http://www.realisticky.cz/ucebnice.php?id=3 – zásobník aktivit a příkladů pro hodiny matematiky
liveworksheets – https://www.liveworksheets.com/
Zajímavé odkazy ze setkání “matikářů” ze dne 13.1.2021
Formativní hodnocení – Pavlína Loňková
Jak evidovat docházku v google meet – video – Docházka v GM
doplněk Chromu – Docházka v GM
Jak hodnocením podporovat učení – Alex Katakalidis – video Alex Kataklaidis
Bílá tabule s funkcemi pro matematiku a kreslení – bílá tabule – v krabici najdete nástroje pro matematiku Hejného
https://www.mathlearningcenter.org/apps
doplněk Chromu – Equatio – funkce pro výuku matematiky n dálku
stránky Pavlíny Loňkové – https://www.pancelcino.cz/autorka/
**************
Manipulativní činnosti rozvíjející matematickou gramotnost
Metodický průvodce k projektu Jednoty českých matematiků a fyziků (JČMF) a Vyšší odborné školy pedagogické a Střední pedagogické školy, Litomyšl. Projekt je zaměřen na rozvoj operačního myšlení dětí předškolního věku a žáků 1. stupně ZŠ pomocí manipulativních činností.
k by měl učitel při předškolním vzdělávání a v hodinách matematiky na 1. stupni základní školy postupovat? Jaké konkrétní metody práce a jaké didaktické pomůcky volit? Jak zařadit do výuky práci s didaktickými pomůckami a se stavebnicemi, popř. předměty běžné denní potřeby, aby bylo dosaženo rozvoje matematické gramotnosti? Proč je dobré se těmito aktivitami zabývat? Odpovědi na tyto otázky učitelé naleznou v příručce Metodický průvodce a v přiložených videích:
https://www.vospspgs.cz/manipulativni-cinnosti-rozvijejici-matematickou-gramotnost
Celý materiál – Manipulativni_cinnosti_rozvijejici_matematickou_gramotnost
******************
Ověřené zdroje vyzkoušené během distanční výuky v březnu a dubnu 2020.
- Co jsem vyzkoušela – Jitka Rambousková – odkaz ZDE
- web plný inspirace, nápadů a návodů – jak pro výuku on-line tak pro běžné vyučování
- Quizziz – odkaz ZDE
- tvorba kvízů – a pozor má i matematické symboly
- Geogebra – odkaz ZDE
- AlfBook – odkaz ZDE
- vynikající nástroj k ověření a upevnění vědomostí z učiva základní školy
- více než 20 000 interaktivních cvičení
- 12 pestrých typů úloh
- seřazení testů podle ročníků, předmětů a tematických celků
- přehledné statistiky a historie řešení
- Umíme To – odkaz ZDE
- procvičování snadno a kvalitně a to v různých předmětech (ČJ, M, AJ, NJ, …)
- Systém sám opraví domácí úlohy, které v něm učitel zadá. Učiteli tak ušetří několik hodin týdně. Navíc získáte zajímavé statistiky a přehled, co studenty trápí.
- Škola v pyžamu – odkaz ZDE
- Jednoduché zadávání domácích úkolů, přehledné zobrazení odevzdaných řešení a možnost rovnou v počítači označit žákům chyby.
- Výklad látky je možné nahrát jako video, aby žáci nemuseli pracovat pouze s učebnicemi.
- S celou třídou se také můžete setkat v online hodině, kde můžete žáky i vyvolávat jako v klasické třídě, a učení nabere zcela jiný rozměr.
- Školákov – odkaz ZDE.
- přehledná webová stránka s procvičováním matematiky, českého jazyka a prvouky pro 1. stupeň
- Zlatka – odkaz ZDE
- webové stránky věnující se finanční gramotnosti – pro 1. i 2 stupeň ZŠ
- Matika.in – odkaz ZDE
- webové stránky s cvičeními a hrami pro 1. i 2. stupeň ZŠ
- Kahoot – odkaz ZDE
- web pro tvorbu kvízů, umožňuje kontrolu žáků a vyhodnocuje statistiky
- Learningapps.com – odkaz ZDE
- web pro tvorbu kvízů, pracovních listů
- Worlswall.net – odkaz ZDE
- web pro tvorbu kvízů a pracovních listů, některé jsou již hotové, dají se použít, v různých jazycích i předmětech
- Math-aids.com – odkaz
- zdroj matematických úloh pro různé stupně