Virtuální kavárna pro češtináře 21.4.2022
Na posledním setkání Virtuální kavárny pro češtináře sdílely pedagožky následující metody a aktivity:
- Rozhovor
- pedagog použije libovolný rozhovor z časopisu, novin či jiného média
- vymaže otázky, ponechá odpovědi
- žáci mají za úkol vymyslet otázky podle pode ponechaných odpovědí
- Třífázový rozhovor
- pedagog použije jakýkoliv text vhodný do své hodiny/předmětu
- text rozdělí na tři části
- žáky rozdělí také do tří skupin
- každá skupina dostane část textu a tu si přečte
- práce mezi skupina pak probíhá tak, že druhá skupina se první doptává a třetí si jen zapisuje poznámky
- dále se opakuje dokud nejsou skupiny prostřídány ve všech rolích
- Poslední slovo mám já/poslední slovo patří mě (lze pracovat i po dvojicích či v menších skupinách)
- pedagog použije libovolný text vhodný do své hodiny/předmětu
- text rozdělí na části, které očísluje (může to být věta, několik vět, odstavec…)
- každá žák dostane celý text a ten si přečte
- vybere si tu část, která ho nejvíce oslovila, nejvíce s ním rezonuje, nějakým způsobem je mu vlastní…
- pak se učitel postupně ptá, kdo si vybral část číslo 1, 2….
- vždy se přihlásí ten, kdo si určenou část vybral a ostatní tipují PROČ
- ten kdo si část vybral pak zdůvodní svůj výběr a už to nikdo nekomentuje
- Autentické texty – rozšiřují obzory žáků o aktuálních informacích
- v textu vybrat tři klíčová slova a nechat žáky tipovat či “googlit” o čem by text mohl být
- přidat případně vhodné podpůrné video
- vybírat text, který by se dal použít ve více předmětech (např. téma Terryho Foxe se dá použít v dějepise, matematice, zeměpise, výchově ke zdraví …)
- do textu lze také zařadit cíleně HOAXY a nechat žáky, aby je odhalili
- jazyková práce s textem – určit typy souvětí a jejich poměry
- metoda Rybí kost či strom – necht žáky k textu napsat takové otázky, na které by sami uměli odpovědět
- Čtenářské role –
- Práce s textem dle rolí
- Oreo metoda – Oreo metoda
- Audiotexty – dobré texty – METEOR – https://dvojka.rozhlas.cz/meteor-5002347
- vhodné pro suplování – poskytnete odkaz na nahrávku a k tomu napři 10 otázek, na které je třeba odpovědět.